De oneliner “Data is het nieuwe goud” heb je waarschijnlijk vaker gelezen. En het klopt helemaal, want als je goed omgaat met je data dan zijn er heel veel mogelijkheden. De data die je verkrijgt met een webinar is super waardevol, na het lezen van dit artikel kan je direct aan de slag.
Data verzamelen
Data verzamelen is voor veel bedrijven steeds belangrijker. Een webinar hosten is voordelig, je hebt bijna geen kosten en een enorm bereik. Waar je ook bent, een webinar kan je overal volgen. Daarnaast verzamel je veel data met je webinar, zonder dat je daar zelf iets voor hoeft te doen. Iedereen kan namelijk vanaf elke locatie een webinar geven en volgen. Bij webinars weet je exact wie er erbij was en wie niet. Je weet ook wie de opname heeft gekeken en wie het hele webinar heeft afgekeken. Allemaal interessante data die je verzamelt die je inzichten geven over je doelgroep. Dat alles zonder daarvoor op een knop te klikken.
Haal een hoger niveau
Met webinars ga jij voor een next-level marketing niveau. Webinars zijn dé uitgesproken kans om data te verzamelen van je doelgroep, want tijdens een webinar kan je vragen stellen aan je doelgroep waar ze heel gemakkelijk antwoord op geven met en enkele klik. Alle antwoorden zijn makkelijk te meten en geven jou heel veel inzichten om mee aan de slag te gaan. De statistieken kan je zelf real time inzien en delen met je kijkers. Organiseer je een live webinar? Dan is het zelfs mogelijk om je verhaal aan te passen aan de hand van de data die je binnenkrijgt.
Het is ook mogelijk om de kennis van je deelnemers te testen door middel van een aantal toetsvragen. De kijker krijgt de bevestiging dat ze de stof goed begrijpt en jij krijgt automatisch een lijst met de meest warme leads.
Maak het nog interessanter door alvast een paar belangrijke te stellen bij het registratieformulier, op deze manier heb je de data al voor dat het webinar begint. Vraag bijvoorbeeld wat ze uit het webinar willen halen, hoe ze jouw merk kennen en een telefoonnummer.
Beoordeel data
Zodra je webinar is afgelopen is het tijd om je data te analyseren. Probeer vergelijkingen te maken en te groeperen. Hierdoor segmenteer je alle kijkers en bepaal je vervolgens welk bericht je naar welke groep wilt sturen en hoe. Een groep bestaande klanten die het webinar niet hebben gezien wil je waarschijnlijk anders benaderen, dan een groep potentiële nieuwe klanten die enorm veel hebben gereageerd tijdens je webinar.
Door webinar software te integreren of de data te exporteren zorg je ervoor dat de rest van jouw organisatie ermee aan de slag kan gaan. Data wordt pas meer waard op het moment dat iedereen er naar verlangt en er daadwerkelijk iets mee doet.
Het is tijd om aan de slag te gaan. Probeer WebinarGeek nu 14 dagen gratis uit en verras je relaties met een prachtige webinar.