De eerste stap naar verkoop is wanneer klanten naar producten zoeken die jij verkoopt. Natuurlijk kunnen zoekmachine-optimalisatie en betere rankings je klant niet op je site houden of tot kopen aanzetten. De klant heeft je site bezocht, zorg er nu voor dat hij geïnteresseerd raakt in je producten of diensten en op je site blijft. 

Motiveer hem vervolgens om het product te kopen door duidelijke en ondubbelzinnige informatie te geven. Als je dus meer dan één product of dienst verkoopt, geef dan alle nodige informatie daarover, eventueel door de informatie op een andere pagina te houden. Door geschikte en goed zichtbare links te geven, kan de klant naar deze pagina’s navigeren en de details bekijken. 

Een prettige gebruiksvriendelijkheid

Uiteindelijk staat of valt het succes van je website bij de gebruiksvriendelijkheid. Waar je vroeger nog weg kwam met een website vol lange teksten en onduidelijke knoppen, verwacht de moderne consument nu een gelikte digitale ervaring. Help je bezoekers dus actief. Een goed voorbeeld hiervan is de website TheWatchLab.nl. Hier kun je een horloge aanmelden voor reparatie via een eenvoudig online aanmeld proces. Dit lost daadwerkelijk een probleem op van de klant en bespaart hem veel tijd. Zoek dus uit of je een dergelijk proces ook op de website van jouw organisatie kunt integreren.

Inzicht in je doelgroep

Als je een website ontwerpt waarvan je denkt dat die klanten zal aantrekken, maar je weet niet echt wie je klanten zijn en wat ze willen kopen, dan is het onwaarschijnlijk dat je veel zal verkopen. Je doelgroep goed kennen is dus essentieel. 

Je kunt bijvoorbeeld e-mails sturen naar je bestaande klanten en hen vragen een enquête in te vullen, of vragen stellen terwijl ze op je website rondneuzen. Vraag hen naar hun keuzes. Waarom vinden ze je producten mooi? Kloppen de prijzen en zijn deze consequent lager dan die van anderen? Zijn je verzendkosten lager? Reageer je sneller op vragen van klanten? Zijn je productbeschrijvingen beter? Zijn je retourbeleid en garanties beter dan die van je concurrent? Antwoorden op deze vragen kunnen je helpen bij de besluitvorming met betrekking tot het inrichten van je website.

De juiste prijs

Uit bovenstaande vragen kan naar voren komen dat je niet de juiste prijzen hanteert. Een klant zal dit echter enkel aangeven als hij de prijzen te hoog vind. Er bestaat alleen ook een risico dat je prijzen te laag liggen! Verdiep je dus altijd in de markt voordat je producten online staat. Lees een financieel blog en bekijk prijzen van concurrenten. Zo krijg je een helder beeld van de markt waarin je oppereert, en kun je de juiste prijzen doorvoeren. Dit zal helpen om de omzet te maximaliseren.

Zorg dat je bereikbaar bent

Als je vanaf een website verkoopt, kan je klant 24 uur per dag je producten kopen en ook kunnen je klanten uit andere landen komen die duizenden kilometers verderop liggen. 

Geef altijd contactinformatie, liefst op elke pagina van je website, compleet met postadres, telefoonnummer en een e-mailadres dat je bereikt. 

Mensen moeten misschien contact met je opnemen over verkoop, algemene informatie of technische problemen op je site. Laat je e-mail ook doorsturen naar een ander e-mailadres als je de mailbox van je website niet vaak controleert. 

Als de klant online wil kopen, zorg dan voor voldoende opties zoals creditcard, PayPal of een andere online betaaldienst.

Misschien vind je dit ook leuk...

Populaire Artikelen